Arduino Eğitim Kiti – Scratch Müfredatı: Ders 8 için isterseniz sunu şeklinde alt taraftaki kutucuğu büyüterek takip edebilir, isterseniz de tüm sunu sayfalarının makale haline dönüştürülmüş versiyonu takip edebilirsiniz. İçerikler büyük oranda aynıdır. Sınıf ortamında kolaylık olması açısından sunu şeklinde de sunulmuştur.

Ders Kazanımları:

  • Analog Pinler ile led Buzzer uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
  • İnteraktif Modda Işık Şiddetine Göre Konuşan Panda uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
  • İnteraktif Modda Rastgele LED Yakma uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
  • İnteraktif Modda Tuşlar İle LED Yakma uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.
  • İnteraktif Modda Fare İle LED Yakma uygulamasını yardım almadan başarılı bir şekilde tasarlar.

Arduino ile Analog Pinler

Şimdiye kadar çoğu uygulamada dijital pinlerden yararlandık. Analog pinleri sensörler ile kullanabileceğimizi öğrendik. Fakat Arduino üzerinde sadece 13 tane dijital pin bulunmaktadır. Bazı projelerden bu 13 pinden daha fazla pine ihtiyaç duyarız. Bu gibi durumlardan analog pinleri dijital pinleri kullandığımız şekilde kullanabiliriz. 13 dijital pin bulunduğundan bahsetmiştik. Bunun yanında 6 tane analog pil bulunduğu göz önüne alınırsa toplamda 20 adet pin işlevsel olarak kullanılabilir. Analog pinler için mBlock programında kod bloğu bulunmamaktadır. Biz dijital pinler için kullanılan kod bloklarını analog pinler için de kullanırız. Aşağıda dijital pinler için kullanılan kod bloğu gösterilmiştir.

Sayısal pin numarası belirtilen yere;

  •     14 yazıldığında A0,
  •     15 yazıldığında A1,
  •     16 yazıldığında A2,
  •     17 yazıldığında A3,
  •     18 yazıldığında A4,
  •     19 yazıldığında A5 analog pini ile haberleşme sağlanabilecektir.

Şimdi bu açıklamaları örnekler ile pekiştirelim.


Analog Pinler ile Led Buzzer Uygulaması

Devre Şeması:

Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.

Kod Blokları:

Hazırlama:

  • Yukarıdaki kodlar «Bağlan» sekmesinin altından «Seri Port» tanımladıktan ve «Aygıt Yazılımı güncellemesi» yapıldıktan sonra «Düzenle» sekmesinin altından «Arduino Kipi» ekranında «Arduinoya Yükle» butonuna tıklayarak yüklenmelidir.
  • Yukarıda ki kodları «Arduinoya Yükle» butonuyla Arduino’ya yüklendiği takdirde led ve buzzerın üçer saniye aralıklarla çalıştığı görülecektir.
  • Programın kod dosyalarını buradan indirebilirsiniz.

İnteraktif Mod

  • Mblock programında şimdiye kadar sadece Arduino kartı kullanarak çalıştık.
  • Fakat programın içerisinde bulunan kuklaları da Arduino ile beraber işlevsel olarak kullanabiliriz.
  • Bunun için programın arayüzünün ilk açıldığı şekilde (Arduino Kipi seçili değilkenki hali) olması gerekir.
  • Kod blokları da Arduino programı blokları ile değil olaylar sekmesinde ki bloklarla yapılmalıdır.
  • İnteraktif modda kod yazabilmek için birkaç ayarlama yapılması gerekir.
  • Sırasıyla bunlardan bahsedelim.
  • Öncelikle Arduino kart bilgisayara bağlanıp Seri Port numarası seçilmelidir.
  • Ardından aynı sekmeden «Aygıt Yazılımı Güncellenmesi» sekmesine tıklanarak Arduino ile programın haberleşmesi için gerekli olan program karta yüklenir.
  • Burada önemli olan kodların değil sadece arayüz programının yüklenmesidir.
  • Yükleme tamamlandığında mBlock programı, program tasarımına hazırdır.
  • Kodlar yazıldığında programın Arduino karta yüklenmesi için “Yeşil Bayrak” butonuna basılması gerekir.Şimdi bu bilgileri pekiştirmek adına programlar tasarlayalım..

Işık Şiddetine Göre Konuşan Panda

Bağlantı Şeması:

Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.

Kod Blokları:

Hazırlama:

  • Yukarıdaki kodlar «Bağlan» sekmesinin altından «Seri Port» tanımladıktan ve «Aygıt Yazılımı güncellemesi» yapıldıktan sonra «Düzenle» sekmesinin altından «Arduino Kipi» ekranında «Arduinoya Yükle» butonuna tıklayarak yüklenmelidir.
  • Program çalıştırıldığında LDR’den okunan değere göre Panda’dan çıktı alınacaktır.
  • Programın kod dosyasını buradan indirebilirsiniz.

Rastgele Led Yakma

 

Bağlantı Şeması:

Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.

Kod Blokları:

Hazırlama:

  • Ledlerin rastgele bir şekilde ışık verdiğini gözlemleyebilirsiniz.
  • Bazı ledler kod yüklenmeden ışık vermiş olabilir. Bu durumu düzeltmek için kod satırının başında bütün ledleri «düşük» tanımlayabilirsiniz.
  • Programın kod dosyalarını buradan indirebilirsiniz.

Tuşlar ile Led Yakma

Bağlantı Şeması:

Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.

Kod Blokları:

Hazırlama:

  • Klavye üzerinde yön tuşlarına bastığınızda ilgili ledlerin yandığını gözlemleyebilirsiniz.
  • Programın kod dosyalarını buradan indirebilirsiniz.

Fare ile Led Yakma

Başlamadan Önce:

  • Balonlar ve «X» işaretini kuklalar sekmesinden bulabilirsiniz.
  • Düzenlenmesi gereken kuklaları “kılıklar” sekmesinden düzenleyebilirsiniz.
  • İnternetten indirdiğiniz herhangi bir balon resmini de «kuklayı bilgisayardan seç» butonuyla ekleyebilirsiniz.
  • Sahne aşağıdaki gibi düzenlenir.

Bağlantı Şeması:

Bağlantılar şekildeki gibi yapılır.

Kod Blokları:

  • Buradaki kod blokları her kuklanın içinde ayrı ayrı yazılmalıdır.
  • Programın aşağı kısmında «kuklalar» bölümünde kuklanın üzerine tıkladıktan sonra, sağ üst kısımda «diziler» sekmesinden kodları oluşturulur.
  • Hangi kukla seçili ise kodlar o kuklaya aittir.
  • Her kuklaya ait kodda o ledin bağlı olduğu pin numarası girilmelidir. Aşağıdaki bloklardaki “3” yazan yer her balon rengine göre değiştirilmelidir.

  • Aşağıda çarpı işareti şeklindeki olan kuklaya ait kodlar bulunmaktadır.

Hazırlama:

  • Yukarıdaki kodlar «Bağlan» sekmesinin altından «Seri Port» tanımladıktan ve «Aygıt Yazılımı güncellemesi» yapıldıktan sonra «Düzenle» sekmesinin altından «Arduino Kipi» ekranında «Arduinoya Yükle» butonuna tıklayarak yüklenmelidir.
  • Balonlara fare ile tıkladıkça o renkteki ledin yandığını gözlemleyebilirsiniz.
  • Programın kod dosyalarını buradan indirebilirsiniz.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz